Välkommen gäst ( Logga in | Register ) | Hjälp · Sök · Medlemmar

2 Sidor V  < 1 2  
Reply to this topicStart new topic
> Eftersöksersättningen?
-
Björn B
post Feb 5 2010, 18:15
Inlägg #31

Småviltsjägare
**

Grupp: Bloggers
Registrerade: 2008-03-26
Från: Falkenberg
Medlemsnummer.: 2 151

QUOTE (Linkis @ Jan 28 2010, 10:23 ) *
Alias: Svaren på dina frågor är ganska enkla.

1. Det utreds just nu. Ingen vet hur det slutar.

2. Den utbildningen kommer högst sannolikt att bli obligatorisk.

3. Ja, den möjligheten kommer att finnas i databasen. Dvs du kan begära att få utbetalningen på det sätt du anger.

Kommer detta även betyda att vapen/jaktutrustning kommer bli avdragsgill om man har en inkomst(även om den är liten) som eftersöksjägare?
Go to the top of the page

+Quote Post
Mr Fiberclass
post Feb 7 2010, 21:58
Inlägg #32

Erfaren jägare
Gruppikon

Grupp: SJF

Registrerade: 2005-03-08
Från: Nyköping
Medlemsnummer.: 140

Jajamensan! Frågan är bara med hur mkt, om man även kan använda utrustningen "privat". Det är en dialog varje enskild måste ha med skattemyndigheten.

--------------------
Ola Wälimaa

+Quote Post
seaflower
post Feb 9 2010, 13:24
Inlägg #33

Grupp: Members
Registrerade: 2009-10-26
Från: Liatorp
Medlemsnummer.: 4 480

hejsan grabbar!!

har läst igenom alla inlägg som handlar om eftersök, för det är nämligen så att jag och min jämthund ska gå på eftersökskurs i mars och efter den är jag godkänd som eftersöksjägare!!
man behöver den utbildningen som heter "arbete på väg" och den är obligatorisk.. vad jag hört iaf..
sen behöver hunden vara minst 9 mån gammal och säkert göra nåt sorts av test på kursen jag ska gå.
men jag frågade om man va godkänd efter den kursen och det va man..
så man längtar till mars så man efter de kan få göra sina första eftersök..längtar.. tongue.gif tongue.gif ..
tack för bra info innan i tråden:)smile.gif..
mvh
sjöblom

+Quote Post
wicket
post Feb 9 2010, 14:29
Inlägg #34

Ekorrjägare
*

Grupp: Ekorrjägare
Registrerade: 2007-03-11
Medlemsnummer.: 1 401

Jag tycker att detta har gått långt över styr! Att driva igenom att markägare/jakträtts innehavare inte skall få sköta sina egna trafik eftersök, det låter enligt mig som översittar fasoner. iof helt i linje med vad förbundet verkar syssla med.
Sen denna ersättning, jag är själv involverad som kontakt man. Och vad var det som inte funkade tidigare? här verkar det finnas tillräckligt med intreserade folk även utan att det fanns några pengar att hämta i det.

+Quote Post
Linkis
post Feb 9 2010, 20:56
Inlägg #35

Jägare
Gruppikon

Grupp: SJF

Registrerade: 2008-12-16
Från: Öster Malma
Medlemsnummer.: 2 903

wicket: Var och en är salig i sin tro. Själv tycker jag inte att det är en mänsklig rättighet att syssla med lidande djur om man inte har kompetens för det. Det tycker inte Riksdag och Regering heller som instiftat det nya systemet.

Menar du på fullaste allvar att vi ska skita i att ett vilt eventuellt lider för att en markägare ska kunna få möjligheten till lite frisk luft? Vi har under alldeles för lång tid haft alldeles för många amatörer ute längs vägarna utan såväl hundar som kunskap och lämplig utrustning. Ser vi till de undersökningar vi har så är det ENORMA skillnader i uppklarandegrad mellan enskilda ekipage. Självklart ska man då inte vara kvalificerad för ett eftersök bara för att man äger en bit land eller har arrenderat en jakträtt.

Tidigare kunde du inte få ersättning för majoriteten av eftersöken, t ex rådjur, vildsvin mm. Det borde du veta som kontaktman. Nu kan vi nog vara överens om att dikeslysande amatörer inte ska ha någon ersättning men är man ett kvalificerat ekipage som ägnar stora delar av sin frtitid åt att träna hundar och sig själv ska man givetvis ha kostnadsersättning för åtminstone delar av sina utlägg.

Avslutningsvis, det är inte intresserat folk vi är ute efter, det är kompetent folk vi vill ha. Det här är ingen terapiverksamhet eller trivselövning vi sysslar med. Det är blodigt allvar och ett eventuellt lidande som ska förkortas till varje pris, nästan.

--------------------
/Daniel Ligné

Jägareförbundets blogg:

http://www.jagareforbundet.se/oew/default.asp?path=23841&pageid=37535

+Quote Post
Musköt
post Feb 9 2010, 21:34
Inlägg #36

Erfaren jägare

Grupp: Bloggers
Registrerade: 2005-01-14
Från: Stenkulla,Tolg,Växjö
Medlemsnummer.: 43

QUOTE (Linkis @ Feb 9 2010, 20:56 ) *
Avslutningsvis, det är inte intresserat folk vi är ute efter, det är kompetent folk vi vill ha. Det här är ingen terapiverksamhet eller trivselövning vi sysslar med. Det är blodigt allvar och ett eventuellt lidande som ska förkortas till varje pris, nästan.
förbannat bra sammanfattning av vad det hela går ut på.

--------------------
Dunklets Lina
Jaktdorens Funny

www.eftersoksjagare.se

+Quote Post
wicket
post Feb 10 2010, 12:44
Inlägg #37

Ekorrjägare
*

Grupp: Ekorrjägare
Registrerade: 2007-03-11
Medlemsnummer.: 1 401

Självklart ser jag också helst så många uppklarade eftersök som möjligt. Men risken är att väldigt litet antal personer ses som kompetenta och dessa skall du göra alla eftersök. vilket jag tror blir omöjligt.

Medan det som i dag är när "Pelle" som har stort intresse och börjar försöka reda ut trafikeftersök. Och efter ett år både tränat sin hund samt fått sig kompetensen att lösa det mesta. På vägen tar han självfallet hjalp av andra för att lösa det han behöver.

Vi har t.ex. en sjöräddning som drivs utan allt för stor inblanding av staten.

Att säga att någon håller sig med hundar för att städa upp trafik eftersök och sedan lägger ner fritid på att träna dessa är nog i dom allra flesta fall bull shit. Finns säkert någon.
Dom jag vet sysslar med trafik eftersök gör det ofta för att hundarna skall få fler jakt (eftersöks) tillfällen t.ex. utanför jakt tid mm. även för att få en lättare injagning då t.ex. en skadad älg ofta står bättre än en frisk.
Och dom gör det för deras hund intresses skull för det mesta.

+Quote Post

2 Sidor V  < 1 2
Reply to this topicStart new topic
1 Användare tittar på detta ämne (1 Gäster och 0 Anonyma användare)
0 Medlemmar:

RSS Lo-Fi Version Klockan är nu: 2010-09-08 - 15:48

RocketTheme Joomla Templates