Välkommen gäst ( Logga in | Register ) | Hjälp · Sök · Medlemmar

2 Sidor V   1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> Jakthund på lydnadsplan
-
Lady_A
post Feb 9 2010, 13:19
Inlägg #1

Ekorrjägare
*

Grupp: Ekorrjägare
Registrerade: 2009-08-17
Från: sthlm
Medlemsnummer.: 4 140

Står i startgroparna för att skaffa min första jakthund!

Licencen kommer förhoppningsvis bli klar under våren, har börjat öva skyttet så smått...

När det gäller jakten så är jag öppen för att pröva på det mesta, dock så vill jag bara jaga djur jag vill äta.
På "mina" (ok, pappas) marker finns mkt gris mkt hjort (både dov och kron) en hel del rå, lite hare och en massa kanadagäss, även andjakt finns möjligheter till.

Kruxet är att förutom jakten så har jag sedan tidigare ett stort hundintresse inom tävlingslydnaden, min nuvarande duger inte mkt annat till än sängvärmare även om jag tränar så aktivt det går med honom...

Söker alltså en lämplig nybörjarjakthund som funkar bra att tävla lydnad med!

Har tittat på springer, men svårt att hitta en bra dp (och rena jaktvarianten gillar jag varken temperamentet eller utseendet på), har även tittar på fieldspaniel, wachtel och kleine münsterländer...

Har jag missat ngn ras? (retrivrarna gillar jag faktiskt ej, skulle vara en chesapeake isf, fast lydnad med en sådan???)

För och nackdelar med respektive? (sedan så är givetvis tips om bra kullar välkommet!!!)

Jo en sak till, jag gillar ju MH-beskrivning och läser gärna sådana siffror på "min" valps föräldrar, är det bara att glömma bland jakthundarna eller finns det uppfödare som MH:ar??
Go to the top of the page

+Quote Post
Pertan
post Feb 9 2010, 13:32
Inlägg #2

Storviltsjägare
Gruppikon

Grupp: Moderators
Registrerade: 2005-08-28
Från: På en udde i östersjön
Medlemsnummer.: 356

Lydnad kan du köra med vilken hund som helst! en del är väl mer eller mindre mottagliga men det är dressörens problem inte hundens, MH kan du nog glömma på många av jaktraserna och en springer med päronhuvud har jag inte träffat nån än som duger till arbete, dock många working, münsterlander trevlig hundar de jag träffat, du ska nog fundera på vad du vill göra mest träna planlydnad eller jaga, lydnad krävs på båda ställena i skogen mer praktiskt än att visa upp sig på en gräsmatta.

--------------------
http://www.laikaklubben.se

Använd dina medmänniskors starka sida istället för att reta dig på deras brister.

+Quote Post
Lady_A
post Feb 9 2010, 13:53
Inlägg #3

Ekorrjägare
*

Jodå det finns folk som tävlat lydnad med både tax och mops och diverse rasen, men efter att slitit fan med nuvarande för att få till ett par moment halvdant så vill jag att nästa ska vara "enkel", ett LPII vill jag kunna få ihop utan alltför mkt möda...

Tja ja det är ju det som är frågan... vad vill jag mest. Än så länge hoppas jag på att inte behöva välja...

Finns det working som inte är överenergiska, små, pälslösa, snipiga och onödigt skarpa då? För jag vill ha en springer med lagom brett huvud, ordentliga läppar, långa öron, klok blick, vackra fanor och välbalanserad kropp, dessutom vill jag ha en mjuk och sansad hund som är lyhörd och förig, min uppfatting av jaktspringrarna är att dom är för hårda i skallen och för fladdriga...

Menar du att münstern är ett bättre val???

+Quote Post
Pertan
post Feb 9 2010, 14:40
Inlägg #4

Storviltsjägare
Gruppikon

QUOTE (Lady_A @ Feb 9 2010, 13:53 ) *
Jodå det finns folk som tävlat lydnad med både tax och mops och diverse rasen, men efter att slitit fan med nuvarande för att få till ett par moment halvdant så vill jag att nästa ska vara "enkel", ett LPII vill jag kunna få ihop utan alltför mkt möda...

Tja ja det är ju det som är frågan... vad vill jag mest. Än så länge hoppas jag på att inte behöva välja...

Finns det working som inte är överenergiska, små, pälslösa, snipiga och onödigt skarpa då? För jag vill ha en springer med lagom brett huvud, ordentliga läppar, långa öron, klok blick, vackra fanor och välbalanserad kropp, dessutom vill jag ha en mjuk och sansad hund som är lyhörd och förig, min uppfatting av jaktspringrarna är att dom är för hårda i skallen och för fladdriga...

Man måste börja i rätt ände, vet inte vad du har idag, men blanda inte in något av päronet i working för då blir det värdelöst på både planen och i skogen, intensiva är de men inga hopplösa hundar, vet inte om münstern är lugnare som ras eller som individ av de jag träffat, vill du jaga med hunden? vill du köra lydnad? köp en ur riktiga jaktlinjer blandar du in utseendet kommer du ingen vart i skogen eller planen, ett råd är att besök 3-4 uppfödare av de raser du kan tänka dig, inga utställnings fanatiker det ska vara jakt i grunden, bilda dig en uppfattning om de olika raserna, för mig brukar det ta 3 år att byta ras från tanke till handling, jag vill veta om olika linjers för och nackdelar.

--------------------

Använd dina medmänniskors starka sida istället för att reta dig på deras brister.

+Quote Post
Lady_A
post Feb 9 2010, 14:47
Inlägg #5

Ekorrjägare
*

QUOTE (Pertan @ Feb 9 2010, 14:40 ) *
Man måste börja i rätt ände, vet inte vad du har idag, men blanda inte in något av päronet i working för då blir det värdelöst på både planen och i skogen, intensiva är de men inga hopplösa hundar, vet inte om münstern är lugnare som ras eller som individ av de jag träffat, vill du jaga med hunden? vill du köra lydnad? köp en ur riktiga jaktlinjer blandar du in utseendet kommer du ingen vart i skogen eller planen, ett råd är att besök 3-4 uppfödare av de raser du kan tänka dig, inga utställnings fanatiker det ska vara jakt i grunden, bilda dig en uppfattning om de olika raserna, för mig brukar det ta 3 år att byta ras från tanke till handling, jag vill veta om olika linjers för och nackdelar.

så du menar att jag måste välja mellan en ful och orastypisk springer eller en duglig....
menar du också att alla provhundar är odugliga i skogen, för jag vet ju kennlar med "riktiga" springers som har ettor på prov, och som även används praktiskt... (har dock inte sett dessa hundar i jakt, bara på prov)

Förutom ogenomtänkt blandrasavel så finns det nog inget som sticker så i ögonen på mig som denna förbannade uppdelning av raser... Att det ska vara så omöjligt som uppfödare att få fram hundar som följer rasstandarden!

Vad jag vill ha är enkelt, jag vill ha allt! Frågan är bara om det går?

+Quote Post
Pertan
post Feb 9 2010, 15:09
Inlägg #6

Storviltsjägare
Gruppikon

QUOTE (Lady_A @ Feb 9 2010, 14:47 ) *
så du menar att jag måste välja mellan en ful och orastypisk springer eller en duglig....
menar du också att alla provhundar är odugliga i skogen, för jag vet ju kennlar med "riktiga" springers som har ettor på prov, och som även används praktiskt... (har dock inte sett dessa hundar i jakt, bara på prov)

Förutom ogenomtänkt blandrasavel så finns det nog inget som sticker så i ögonen på mig som denna förbannade uppdelning av raser... Att det ska vara så omöjligt som uppfödare att få fram hundar som följer rasstandarden!

Ska jag vara generell så JA, titta efter en annan ras än springern om du nu är så färgad av utställnings varianten, titta på vilka jaktprov det har gjort, så det inte bara är ett spårprov i merit listan, et finns en anledning till varför en del raser blir uppdelade och det är för att man prioriterar användningen och blir extrem på vissa saker i utställningen, har man sett en working jobba så går man hem när päronet ska försöka sig på en prestation, det finns denna uppdelning i raser som blivit för delade schäfer, rottweiler, springer o labbe.

Se inläggen som en hjälp istället för kritik mot din syn av hundar!

--------------------

+Quote Post
Lady_A
post Feb 9 2010, 15:20
Inlägg #7

Ekorrjägare
*

tja, finns inget mellanting så får jag titta på en annan ras, ja lite det som är poängen med tråden...

Det jag inte förstår är att bara för att man avlar mot arbete så skiter men helt i utseendet och den övriga mentalitetetn...

På schäfersidan så ser ju bruksschäfern faktiskt ut som rasbeskrivningen, de har bevarat, inte förändrat. Så är icke fallet med labbarna och spaniel där bägge varianterna har blivit extrema åt varsitt håll.

Om brukscäfrarna började se ut som mallar (malionas) så skulle jag börja "slå bakut" där också om du förstår hur jag menar...

Ok men vad ska jag titta på då? Wachtel är väl den som ligger bäst till efter spaniel! En del är ju fula som stryk och rätt menlösa men det finns ju många snygga och fartiga också...

Det jag menar med provmeriter är jaktprov för spaniel, fältprov eller fält och vatten, då vill jag se en etta eller ev två om det är en ung hund på öppenklass prov.

Viltspår är såpass "lätt" så ett SVCH vill jag allt ha i namnet på ngn av föräldrarna, iaf om de mest är provhundar och används praktiskt endast mkt sparsamt...

Det är ju också min första jakthund så jag förväntar mig inte ngn superstjärna, viktigast är att hunden har en mentalitet som passar mig och att den är lättränad....

+Quote Post
amakulu
post Feb 9 2010, 15:29
Inlägg #8

Storviltsjägare

Grupp: Bloggers
Registrerade: 2006-05-19
Medlemsnummer.: 888

QUOTE (Pertan @ Feb 9 2010, 14:40 ) *
köp en ur riktiga jaktlinjer blandar du in utseendet kommer du ingen vart i skogen eller planen,

Vad grundar du det på Pertan ?

--------------------
Jakt i Afrika är en sjukdom utan bot

+Quote Post
Kallel
post Feb 9 2010, 15:48
Inlägg #9

Småviltsjägare
**

Registrerade: 2008-07-18
Från: Småland
Medlemsnummer.: 2 413

QUOTE (Lady_A @ Feb 9 2010, 15:20 ) *
tja, finns inget mellanting så får jag titta på en annan ras, ja lite det som är poängen med tråden...

Det jag inte förstår är att bara för att man avlar mot arbete så skiter men helt i utseendet och den övriga mentalitetetn...

På schäfersidan så ser ju bruksschäfern faktiskt ut som rasbeskrivningen, de har bevarat, inte förändrat. Så är icke fallet med labbarna och spaniel där bägge varianterna har blivit extrema åt varsitt håll.

Om brukscäfrarna började se ut som mallar (malionas) så skulle jag börja "slå bakut" där också om du förstår hur jag menar...

Ok men vad ska jag titta på då? Wachtel är väl den som ligger bäst till efter spaniel! En del är ju fula som stryk och rätt menlösa men det finns ju många snygga och fartiga också...

Det jag menar med provmeriter är jaktprov för spaniel, fältprov eller fält och vatten, då vill jag se en etta eller ev två om det är en ung hund på öppenklass prov.

Viltspår är såpass "lätt" så ett SVCH vill jag allt ha i namnet på ngn av föräldrarna, iaf om de mest är provhundar och används praktiskt endast mkt sparsamt...

Det är ju också min första jakthund så jag förväntar mig inte ngn superstjärna, viktigast är att hunden har en mentalitet som passar mig och att den är lättränad....

Tänker inte ge mig in i diskusionen vad gäller britternas uppdelning i show och working... Borde vara minst sekeljubileum på det ältandet! Delar dock inte din uppfattning att workingvarianten skulle vara onödigt skarp.

KLM nämns i tråden. Skulle inte rekommendera rasen som typiskt "nybörjarhund". Trevliga hundar, men kräver mycket arbetet. Givetvis går det med envishet och den kunskap och rutin man saknar kan man alltid få genom att ta hjälp.

+Quote Post
amakulu
post Feb 9 2010, 15:52
Inlägg #10

Storviltsjägare

Lady A , köp en hund som du själv tror på. Finns mkt DP hundar som är otroligt bra iaf inom retriever. Kan tyvärr inte på rak arm ge dig tips på DP kennel för spaniel. Dom finns o har bra hundar. Att DP inte skulle fungera till något alls anser jag vara kvalificerat skitsnack.

--------------------

+Quote Post
Lady_A
post Feb 9 2010, 15:55
Inlägg #11

Ekorrjägare
*

Ah vad menar du är svårigheten med KML??

Hundvan anser jag ju att jag är, uppvuxen med hund (en springer av den sort som jag knappt tror går att hitta idag) har en egen hund nu, en omplacerings welsh med en hel del issues som jag har rett ut, har även varit väldigt aktiv i att söka kunskap och diskutera hund, hänga på klubbar, tävlingar, forum och liknande. Samt hjälpt vänner och bekanta med olika problem hos deras hundar.

Sedan vill jag gärna ha en hund som är ganska mycket hund, förig men inte vek om man säger så, riktigt mjuka och osäkra hundar blir ofta lite låga, då jag är ganska direkt och tydlig i mitt sätt. Vill inte behöva börja med att peppa och skruva upp hunden max innan varje pass så som jag får göra med nuvarande...

+Quote Post
Hipshot
post Feb 9 2010, 16:04
Inlägg #12

Behöver vård
Gruppikon

Grupp: Administrators
Registrerade: 2005-06-27
Från: Roslagen
Medlemsnummer.: 241

QUOTE (Lady_A @ Feb 9 2010, 15:55 ) *
Sedan vill jag gärna ha en hund som är ganska mycket hund, förig men inte vek om man säger så, riktigt mjuka och osäkra hundar blir ofta lite låga, då jag är ganska direkt och tydlig i mitt sätt. Vill inte behöva börja med att peppa och skruva upp hunden max innan varje pass så som jag får göra med nuvarande...

Och så letar du dp hund?? Vet att amakulu går i spinn här men om du ska ha en jycke med tryck i så leta rimligen efter en hund avlad på jaktlinjer oavsett ras. Ofta, definitivt inte alltid, så sneglar man på utställningsmerieter så tappar man jakt.

Gick och sköt på ett spanielprov i höstas och det var rent bedrövligt då de fina hundarna skulle resa vilt, inget tryck och stötarna fixade vi skyttar då hundarna passerat laugh.gif

Hustrun körde lydnad första året på sin jaktlabbetik, herrejävlar vilken nytta hon hade av det då hon började träna jakt med tiken sen!

Lycka till!

--------------------
People made beretta...

GOD MADE BENELLI!

+Quote Post
Kallel
post Feb 9 2010, 16:09
Inlägg #13

Småviltsjägare
**

Registrerade: 2008-07-18
Från: Småland
Medlemsnummer.: 2 413

QUOTE (Lady_A @ Feb 9 2010, 15:55 ) *
Ah vad menar du är svårigheten med KML??

Hundvan anser jag ju att jag är, uppvuxen med hund (en springer av den sort som jag knappt tror går att hitta idag) har en egen hund nu, en omplacerings welsh med en hel del issues som jag har rett ut, har även varit väldigt aktiv i att söka kunskap och diskutera hund, hänga på klubbar, tävlingar, forum och liknande. Samt hjälpt vänner och bekanta med olika problem hos deras hundar.

I ditt inledande inlägg skrev du "Söker alltså en lämplig nybörjarjakthund som funkar bra att tävla lydnad med!".
Svårighet, som också givetvis är en fördel, är att de har stor jaktlust och stort hårviltsintresse. Är enligt min erfarenhet inte helt lätta att "få till" som stående och som skalldrivande är de osäkra kort då detta inte testas i jaktrpov. Men som sagt, trevliga hundar!

+Quote Post
Lady_A
post Feb 9 2010, 16:14
Inlägg #14

Ekorrjägare
*

QUOTE (Kallel @ Feb 9 2010, 16:09 ) *
I ditt inledande inlägg skrev du "Söker alltså en lämplig nybörjarjakthund som funkar bra att tävla lydnad med!".
Svårighet, som också givetvis är en fördel, är att de har stor jaktlust och stort hårviltsintresse. Är enligt min erfarenhet inte helt lätta att "få till" som stående och som skalldrivande är de osäkra kort då detta inte testas i jaktrpov. Men som sagt, trevliga hundar!

Ah ok då förstår jag bättre, då kanske det bli för mkt... det behöver ju som sagt inte vara en nybörjarhund men jaktbiten är ju bra om den får till någorlunda själv, så jag bara kan förstärka eller utsläcka och vara med och "guida" intresset och arbetet...

+Quote Post
Pertan
post Feb 9 2010, 18:06
Inlägg #15

Storviltsjägare
Gruppikon

QUOTE (Lady_A @ Feb 9 2010, 15:20 ) *

Ska vi titta lite på schäfern så är det bruksschäfern som kan gå och röra sig, medans utställnings varianten ser ut som hej kom och hjälp mig, det är ju inte dragningen åt malle hållet som är problemet, grejen är att de flesta raser utvecklar sig utseende mässigt i vänstervarv.

Ras får du välja efter jaktliga behov, vad du jagar och vilka som passar din jakt, hur du väljer och vilken ras du väljer är helt upp till dig själv men dugligheten hade jag valt efter, det går att lära en stövare apportera men det är ju enklare att lära en retriver om du förstår vad jag menar!
QUOTE (amakulu @ Feb 9 2010, 15:29 ) *
Vad grundar du det på Pertan ?

Att jag träffat för många utställningshundar som inte duger till annat än att titta på och det gäller de hundar där man systematiskt delar på rasen eller väljer efter vinklar och färger och hoppar över funktionen.

--------------------

+Quote Post
Terrestrial
post Feb 9 2010, 18:30
Inlägg #16

Ekorrjägare
*

Registrerade: 2008-09-24
Medlemsnummer.: 2 579

Om man ska tävla lydnad med en jakthund (resonemanget undantar drevhundar/spetsar) är man behjälpt av att ta en så jaktavlad hund som möjligt.

DP och annat krafs är inte ens hälften så bra. Det gäller samtliga raser. Jag utgår ifrån att du har sikte på elit?

Ju högre intensitet, ju högre jaktlust, desto bättre. Det är då du har tillräckligt med krut i hunden för att kunna ta dig någonstans på lydnadsplanen. Utan rejäl motor kan du harva runt i de lägre klasserna, dra din hund runt planen och vara nöjd med det om du vill. Men du kommer ingenstans.

Dessutom brukar rejäl motor hänga ihop med förighet.

Lydnad med jakthund handlar om att ta allt det där intresset, fokuset och all energin och rikta det. Och saknas då någon bit, då får du istället en hund som springer av planen för den såg en skata i skogsbacken.

Själv tävlar jag lydnad med terrier, något du själv var helt ointresserad av om jag inte missförstod, och jag kan med lätthet säga att ju mer jakt, desto bättre lydnadshund.

Tillägg: Vad som än händer glöm setter, plott och blodhund.

+Quote Post
Lady_A
post Feb 10 2010, 11:18
Inlägg #17

Ekorrjägare
*

Nja vet väl inte om jag satsar på elit, det känns lite överambitiöst, men som jag skrev tidigare så ett LPII vill jag få ihop utan för mycket möda...

Sedan så räknar jag ju med att få hunden till SVCH, meriterad med iaf en etta på öppenklassprov på jaktprov (eller motsvarande), ett hyfsat MH räknar jag också med men det är ju inget man tränar för...

Och ffa så räknar jag med att vi ska ha kul ihop i skogen, och komma hem med mat då och då biggrin.gif

Men vad tror ni om en wachtel på lydnadsplan då??

+Quote Post
Jämta
post Feb 10 2010, 12:25
Inlägg #18

Erfaren jägare
Gruppikon

Grupp: Global Moderators
Registrerade: 2007-05-23
Från:
Medlemsnummer.: 1 473

QUOTE (Lady_A @ Feb 9 2010, 14:47 ) *

Självklart gå det, men det är ju inte det enklaste att vare sig som uppfödare framställa sådana hundar eller som spekulant att hitta åt dem wink.gif

Harva runt på nätet, kika på hemsidor, prata med folk, kolla på övriga nordiska länders uppfödningar osv. Till slut hittar du det du vill ha.

--------------------
Beware of the gobblin...

+Quote Post
Hgren
post Feb 10 2010, 17:47
Inlägg #19

Ekorrjägare
*

Registrerade: 2008-11-16
Från: Norrbotten
Medlemsnummer.: 2 791

Lydnadsgrejen kan jag inte säga något om men münstern kan du glömma om du ska få en viltspårchampion. Vorstehklubbens raser finns inte med bland dom som kan få ett sådant championat.

+Quote Post
amakulu
post Feb 10 2010, 17:59
Inlägg #20

Storviltsjägare

QUOTE (Hgren @ Feb 10 2010, 17:47 ) *
Lydnadsgrejen kan jag inte säga något om men münstern kan du glömma om du ska få en viltspårchampion. Vorstehklubbens raser finns inte med bland dom som kan få ett sådant championat.

Viltspår är öppet även för blandraser

--------------------

+Quote Post
Ingo79
post Feb 10 2010, 18:41
Inlägg #21

Småviltsjägare
**

Registrerade: 2009-02-07
Medlemsnummer.: 3 322

QUOTE (amakulu @ Feb 10 2010, 17:59 ) *
Viltspår är öppet även för blandraser

Nja en del raser kan inte bli champion, alla kan tävla men tex jämthund kan inte bli champ!

+Quote Post
Hgren
post Feb 10 2010, 19:41
Inlägg #22

Ekorrjägare
*

Registrerade: 2008-11-16
Från: Norrbotten
Medlemsnummer.: 2 791

Blandraser ja, men renrasiga Münster, vorsteh m.m.
Frågan har varit uppe i vorstehklubbens styrelse där man har beslutat att ett viltspårchampionat inte skulle främja rasen. Tror det har att göra med avelsmeriter som inte har med rasen kärnfunktion att göra. Att ett jaktchampionat skulle ersättas av ett viltspårchampionat t.e.x.

+Quote Post
jMyller
post Feb 10 2010, 20:05
Inlägg #23

Ekorrjägare
*

Registrerade: 2009-09-12
Från: Bureå
Medlemsnummer.: 4 268

Kör lydnad med våran jaktgolden och det har funkat bra. Har man retriever så tror jag att man har mycket hjälp av kontakten man skapar på lydnadsplanen. (man får dock inte glömma bort jaktträningen tongue.gif )

Mvh

--------------------

Golden retriever (Jaktlinje:)

Hatsan Escort PS 12/76
Baikal SBS
CG 30.06

+Quote Post
Lady_A
post Feb 11 2010, 14:02
Inlägg #24

Ekorrjägare
*

QUOTE (Hgren @ Feb 10 2010, 17:47 ) *

Sedär sedär, trodde faktiskt alla SKK-reggade hundar kunde bli SVCH... att blandisar fick tävla men ej kunde få titel, men så är det alltså icke...

Man är ju inte sämre än att man kan ändra sig, tittade ner mot fötterna och sa till mig själv att en sagolikt vacker och fullkomligt oduglig hund har jag ju redan...
Så nu surfar jag faktiskt jaktspringer-kennelsidor, jag vet ju att jag passar med spaniel, jag vet ju att jag älskar springrarna, och jag är inläst på rasen och dess jaktsätt, så tja ful men duglig spaniel kanske inte blir helt fel ändå...

Wachtel är väl den ras som jag fortfarande inte avskrivit, så åsikter kring wachteln som lydnadshund mottages tacksamt...

+Quote Post
amakulu
post Feb 11 2010, 14:05
Inlägg #25

Storviltsjägare

QUOTE (Pertan @ Feb 9 2010, 18:06 ) *
Ska vi titta lite på schäfern så är det bruksschäfern som kan gå och röra sig, medans utställnings varianten ser ut som hej kom och hjälp mig, det är ju inte dragningen åt malle hållet som är problemet, grejen är att de flesta raser utvecklar sig utseende mässigt i vänstervarv.

Ras får du välja efter jaktliga behov, vad du jagar och vilka som passar din jakt, hur du väljer och vilken ras du väljer är helt upp till dig själv men dugligheten hade jag valt efter, det går att lära en stövare apportera men det är ju enklare att lära en retriver om du förstår vad jag menar!

Att jag träffat för många utställningshundar som inte duger till annat än att titta på och det gäller de hundar där man systematiskt delar på rasen eller väljer efter vinklar och färger och hoppar över funktionen.

Måste hunden vara utställnings hund för att vara DP ? Har aldrig haft andra retrievers än DP. Dvs. hundar som ser ut som rasen ska o jobbar som rasen ska. Alla mina hundar har meriter på utst. och jaktprov. Du har nog bara haft otur Pertan o träffat rena showhundar cool.gif

--------------------

+Quote Post
Jensa
post Feb 11 2010, 14:29
Inlägg #26

Erfaren jägare

Registrerade: 2008-09-22
Från: Stjärnhov
Medlemsnummer.: 2 573

QUOTE (Lady_A @ Feb 9 2010, 13:53 ) *

Att jämföra dp hundar och rena jaktlinjer är nog som att jämföra en gammal bruks bil med en ferrari om du som förare behärskar så finns det så mycket mer att ge i en hund av jakt linjer. Men om du inte gillar prestanda utan bara vill mellan a och b så satsa på en dp hund

--------------------
Jägare

+Quote Post
Jensa
post Feb 11 2010, 14:31
Inlägg #27

Erfaren jägare

Registrerade: 2008-09-22
Från: Stjärnhov
Medlemsnummer.: 2 573

QUOTE (Lady_A @ Feb 11 2010, 14:02 ) *
Sedär sedär, trodde faktiskt alla SKK-reggade hundar kunde bli SVCH... att blandisar fick tävla men ej kunde få titel, men så är det alltså icke...

Man är ju inte sämre än att man kan ändra sig, tittade ner mot fötterna och sa till mig själv att en sagolikt vacker och fullkomligt oduglig hund har jag ju redan...
Så nu surfar jag faktiskt jaktspringer-kennelsidor, jag vet ju att jag passar med spaniel, jag vet ju att jag älskar springrarna, och jag är inläst på rasen och dess jaktsätt, så tja ful men duglig spaniel kanske inte blir helt fel ändå...

Wachtel är väl den ras som jag fortfarande inte avskrivit, så åsikter kring wachteln som lydnadshund mottages tacksamt...

I wachtel finns oehört mycket motor och vilja att vara till lags så där har du en hund som skulle funka att träna lydnad med.

--------------------
Jägare

+Quote Post
Lady_A
post Feb 12 2010, 12:40
Inlägg #28

Ekorrjägare
*

QUOTE (Jensa @ Feb 11 2010, 14:31 ) *
I wachtel finns oehört mycket motor och vilja att vara till lags så där har du en hund som skulle funka att träna lydnad med.

Ah jag får väl kika närmre på wachteln då, träffade en fantastiskt rar liten tik i helgen, "dampwachtel" kallade husse henne man jag tyckte hon var härligt, högt och lågt var hon och svansen som en attans propeller tongue.gif
Mörkbrun, nästan svart med den fina skimmelskäckteckningen (som jag inte vet vad den heter)

Ska genast läsa in mig, när det kommer till jakten har jag nämligen ingen koll alls på wachteln, där är det bara saniels jag "kan"...

+Quote Post
mats_bengt
post Feb 12 2010, 16:19
Inlägg #29

Erfaren jägare
Gruppikon

Registrerade: 2005-12-15
Medlemsnummer.: 647

QUOTE (Lady_A @ Feb 12 2010, 13:40 ) *
Ah jag får väl kika närmre på wachteln då, träffade en fantastiskt rar liten tik i helgen, "dampwachtel" kallade husse henne man jag tyckte hon var härligt, högt och lågt var hon och svansen som en attans propeller tongue.gif
Mörkbrun, nästan svart med den fina skimmelskäckteckningen (som jag inte vet vad den heter)

Ska genast läsa in mig, när det kommer till jakten har jag nämligen ingen koll alls på wachteln, där är det bara saniels jag "kan"...

Tror nog också att en Wachtel av bra härstamning kan vara ett bra alternativ. Min Wachtelhane hade säkert rätt enkelt kunnat klara lydnadsklass 2 utan några större problem. Men sen har jag sett Wachtlar som knappast hade fixat det!

\Mats

+Quote Post
Hipshot
post Feb 12 2010, 16:42
Inlägg #30

Behöver vård
Gruppikon

Grupp: Administrators
Registrerade: 2005-06-27
Från: Roslagen
Medlemsnummer.: 241

Hepp!

Spontant tänkte jag att shit Jensa och MB svammlar.. men!

Grejen med wachteln är att folk skaffar dem som klövviltshund och jagar in likt vilken tax/drever som helst. Följden blir en jaktmaskin som drar av koppel efter koppel, misslyckas kapitalt med varje försök att apportera och allmänt pestig jycke som inte kan stava till fotgående.

Men en wachtel i händerna på någon som kan lydnad och dressyr.. kanske inte så dumt ändå? Tror iofs att en spaniel kommer längre då de är avlade på att jaga i tätt sammarbete med föraren medans wachteln måste ha mer självständighet. Min egen wachtel är ju sisådär som jakthund men tveklöst den mest lydiga hunden i flocken!

Kanske kan funka iaf..

Mvh!

--------------------
People made beretta...

GOD MADE BENELLI!

+Quote Post

2 Sidor V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 Användare tittar på detta ämne (1 Gäster och 0 Anonyma användare)
0 Medlemmar:

RSS Lo-Fi Version Klockan är nu: 2010-09-09 - 16:30

RocketTheme Joomla Templates