![]() ![]() |
Jul 23 2010, 10:27
|
|
![]() Jägare ![]() ![]() ![]() Grupp: Bloggers Inlägg: 943 Registrerade: 2009-02-12 Från: Norra Småland Medlemsnummer.: 3 351 |
Omfattning:
Denna tråd omfattar ett byte i min vapengarderob där jag kommer att överge min Winchester 70 XTR i kalibern 30-06. Inget fel på det vapnet men nu när jag börjar bli lite varmare i kläderna vet jag något lite mer hur jag vill att mina vapen ska fungera. Jag kommer inta att byta om inte de kraven jag specificerat nedan uppfylls eftersom jag trots allt har fungerande vapen i dagsläget. Syfte: Syftet är att med min begränsade ekonomi byta till vapen som är mer funktionella för den jakten jag avser bedriva den närmaste tiden dvs. jakt i tät vegitation (korta avstånd, smala skjutgator) över lös hund. Jaktbara viltarter är företrädesvis rå, vildsvin och älg. Denna bössa skall enbart användas dagtid, för vak kommer vid ett senare tillfälle ett för det ändamålet lämpligt system att införskaffas. Mina krav: Kaliber .308 Vapnets totala längd <1m (runt 95 cm är önskvärt) Stryk och vädertålig (läs plaststock) Budgettak 7000SEK (inte ett öre över) Riktmedel (optiskt) utan förstoring (läs aimpiont) Vapnets totala vikt laddat med riktmedel 4,5kg (i närheten) Presition vapensystemets egenspridning får ej överstiga ±5 cm på 100 meter Funktionalitet, i denna budget kan jag givetvis inte kosta på mig mer än att vapnet ska fungera mekansikt. Önskemål: Löstagbart magasin Fäste för rem på sidan Robust konstruktion (för närkontakt med träd, buskar och knytt) Jag har inga övriga krav på utseende etc. Jag är öppen för förslag på dels byten här på forat alternativt tips hos handlare. Bevakningslista: Tikka T3 Lite Battue Remington 700 Remington 788 |
|
|
|
Jul 23 2010, 11:17
|
|
![]() Storviltsjägare ![]() Grupp: Moderators Inlägg: 6 588 Registrerade: 2007-12-30 Medlemsnummer.: 1 868 |
Tikka T3 Lite Battue är mitt förslag.
Frugan har en sådan, och den pangen är smidigheten själv, ( överträffas bara av mina byglar vad gäller smidighet.. Dessutom har de, i mina ögon, marknadens bästa öppna riktmedel. Dock kryllar det inte av dessa begagnade tyvärr, men hittar du en, så kolla upp den, för det kan det vara värt. Mina 5 cent.. -------------------- "If there are no dogs in Heaven, then when I die I want to go where they went." ( Will Rogers, 1879-1935 )
Marlin 444 Outfitter. Marlin 336 Texas SRC, 30-30W Marlin 1894 CS, 357M. Marlin 1894M, 22WMR H&K 630, 222R. H&R NEF, 22H. Savage 24VD, 22H-20. Savage 24, 22LR-.410 Bore. Winchester 370, .410 Bore. S&W 14-2, 38spc. Beretta 76, 22LR Bear Truth2, 50-60#. |
|
|
|
Jul 23 2010, 11:19
|
|
![]() Erfaren jägare ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Bloggers Inlägg: 2 142 Registrerade: 2005-10-07 Från: Gärsnäs/Skåne Medlemsnummer.: 424 |
Omfattning: Denna tråd omfattar ett byte i min vapengarderob där jag kommer att överge min Winchester 70 XTR i kalibern 30-06. Inget fel på det vapnet men nu när jag börjar bli lite varmare i kläderna vet jag något lite mer hur jag vill att mina vapen ska fungera. Jag kommer inta att byta om inte de kraven jag specificerat nedan uppfylls eftersom jag trots allt har fungerande vapen i dagsläget. Syfte: Syftet är att med min begränsade ekonomi byta till vapen som är mer funktionella för den jakten jag avser bedriva den närmaste tiden dvs. jakt i tät vegitation (korta avstånd, smala skjutgator) över lös hund. Jaktbara viltarter är företrädesvis rå, vildsvin och älg. Denna bössa skall enbart användas dagtid, för vak kommer vid ett senare tillfälle ett för det ändamålet lämpligt system att införskaffas. Mina krav: Kaliber .308 Vapnets totala längd <1m (runt 95 cm är önskvärt) Stryk och vädertålig (läs plaststock) Budgettak 7000SEK (inte ett öre över) Riktmedel (optiskt) utan förstoring (läs aimpiont) Vapnets totala vikt laddat med riktmedel 4,5kg (i närheten) Presition vapensystemets egenspridning får ej överstiga ±5 cm på 100 meter Funktionalitet, i denna budget kan jag givetvis inte kosta på mig mer än att vapnet ska fungera mekansikt. Önskemål: Löstagbart magasin Fäste för rem på sidan Jag har inga övriga krav på utseende etc. Jag är öppen för förslag på dels byten här på forat alternativt tips hos handlare. Är det inte möjligt att bygga om ditt nyvarande vapen till de önskemål du har?? |
|
|
|
Jul 23 2010, 11:27
|
|
![]() Jägare ![]() ![]() ![]() Grupp: Bloggers Inlägg: 943 Registrerade: 2009-02-12 Från: Norra Småland Medlemsnummer.: 3 351 |
Är det inte möjligt att bygga om ditt nyvarande vapen till de önskemål du har?? Kanske det. Frågan är väl isåfall vad en så omfattande ombyggnad skulle kosta, stock och pipa. Budgetan krymter eftersom det inte blir någon försäljning av W70:n som rimligen bör ha ett visst bytesvärde. Svagheten med detta skulle vara det långa patronläget som stjäl plats. |
|
|
|
Jul 23 2010, 11:29
|
|
Tikka T3 Lite Battue är mitt förslag. Frugan har en sådan, och den pangen är smidigheten själv, ( överträffas bara av mina byglar vad gäller smidighet.. Dessutom har de, i mina ögon, marknadens bästa öppna riktmedel. Dock kryllar det inte av dessa begagnade tyvärr, men hittar du en, så kolla upp den, för det kan det vara värt. Mina 5 cent.. Jag antecknar det på bevakningslistan, tillsammans med Remington 700. Howa?? synpunkt? |
|
|
|
Jul 23 2010, 11:49
|
|
![]() Erfaren jägare ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Bloggers Inlägg: 4 268 Registrerade: 2006-03-10 Från: Täby/Årröd/ Medlemsnummer.: 810 |
Rem 788
har mycket av de krav du ställer. billiga är de också max 3 000 kr för en sådan, ger dig utrymme för att göra andra investeringar. Har koll på ett par olika som står på vapenbutiker. /Christian -------------------- 10-06-07-87-48/10-08-17-89-43
Säljer mig för bra jakt, har vapen och kan resa Diagnostiserad jaktidiot med abstinens "De älskade icke så sitt liv att de drogo sig undan döden" I minne av dem som lämnat oss i förtid |
|
|
|
Jul 23 2010, 12:14
|
|
Rem 788 har mycket av de krav du ställer. billiga är de också max 3 000 kr för en sådan, ger dig utrymme för att göra andra investeringar. Har koll på ett par olika som står på vapenbutiker. /Christian Perfekt, jag åker till Stockholm måndag eller tisdag. Finns någon av de du har koll på i nämnda huvudstad? Vilka av mina krav uppfyller de inte? |
|
|
|
Jul 23 2010, 12:17
|
|
![]() Jägare ![]() ![]() ![]() Grupp: Bloggers Inlägg: 500 Registrerade: 2007-07-23 Från: Nyköping Medlemsnummer.: 1 537 |
Jag lägger också min röst på t3 battue, har en sådan själv och som någon sa innan, dom öppna riktmedlen är helt underbara!
Den är kort, lätt och skjuter jäkligt bra. Relativt billig är den också, vet att det finns en på blocket, har för mig att det är en 308, kolla det. -------------------- Sommaren är som en transportsträcka i rally, det går långsamt och är tråkigt, men fan så roligt det blir när man kommer fram till jaktsäsongen :D
|
|
|
|
Jul 23 2010, 12:37
|
|
![]() Erfaren jägare ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Bloggers Inlägg: 4 268 Registrerade: 2006-03-10 Från: Täby/Årröd/ Medlemsnummer.: 810 |
Perfekt, jag åker till Stockholm måndag eller tisdag. Finns någon av de du har koll på i nämnda huvudstad? Vilka av mina krav uppfyller de inte? Nej det står två på Torsbohandels och en på Kjells vapen, med allt snack om battue trodde jag att du var i behov av öppna riktmedel men efter att jag hade svarat insåg jag ju att du avsåg att ha lingonlyse på den och då är behovet av öppna riktmedel mindre. Det krav som inte är uppfyllt är det underförstådda med att det skall vara kompositkolv, det är träkolv på dessa vapen. /Christian -------------------- 10-06-07-87-48/10-08-17-89-43
Säljer mig för bra jakt, har vapen och kan resa Diagnostiserad jaktidiot med abstinens "De älskade icke så sitt liv att de drogo sig undan döden" I minne av dem som lämnat oss i förtid |
|
|
|
Jul 23 2010, 13:40
|
|
![]() Storviltsjägare ![]() Grupp: Moderators Inlägg: 6 588 Registrerade: 2007-12-30 Medlemsnummer.: 1 868 |
med allt snack om battue trodde jag att du var i behov av öppna riktmedel men efter att jag hade svarat insåg jag ju att du avsåg att ha lingonlyse på den och då är behovet av öppna riktmedel mindre. Mea culpa.. -------------------- "If there are no dogs in Heaven, then when I die I want to go where they went." ( Will Rogers, 1879-1935 )
Marlin 444 Outfitter. Marlin 336 Texas SRC, 30-30W Marlin 1894 CS, 357M. Marlin 1894M, 22WMR H&K 630, 222R. H&R NEF, 22H. Savage 24VD, 22H-20. Savage 24, 22LR-.410 Bore. Winchester 370, .410 Bore. S&W 14-2, 38spc. Beretta 76, 22LR Bear Truth2, 50-60#. |
|
|
|
Jul 23 2010, 13:44
|
|
Nej det står två på Torsbohandels och en på Kjells vapen, med allt snack om battue trodde jag att du var i behov av öppna riktmedel men efter att jag hade svarat insåg jag ju att du avsåg att ha lingonlyse på den och då är behovet av öppna riktmedel mindre. Det krav som inte är uppfyllt är det underförstådda med att det skall vara kompositkolv, det är träkolv på dessa vapen. /Christian Ahh, ok. Med det prisläget finns utrymmer för byte av stocken. Uttrycket "lingonlyse" har jag aldrig hör förut, men det är just det jag tänkt mig. Det finns givetvis andra alternativ till riktmedel än aimpoint (kravet ligger i funktionen), mina erfarenheter säger mig att sannorlikheten att finna ett begegnat aimpoint i rätt prisklass är större än alternativen. |
|
|
|
Jul 23 2010, 13:48
|
|
Visst har du ekonomiskt utrymme att byta kolven mot något annat,
ett bekymmer därvid är att Rem 788 har ett eget fotavtryck, dvs egna mått och motsvarar inte en Rem 700, iofs är det inget bekymmer då det går att lösa med lite bäddning och så men jag skulle satsa på att slita ut plankan till stock som den pangen kommer med. Angående deras välskjutningsförmåga har jag legat brevid en trevlig kille med en 788:a i 308 Win och han skjuter ibland bättre än vad jag gjorde med Sakon, iofs var/är min pipa toast men det är en annan sak. Ja en beg Aimpoint borde vara möjligt att hitta till ett bra pris. /Christian -------------------- 10-06-07-87-48/10-08-17-89-43
|
|
|
Jul 23 2010, 15:07
|
|
![]() Erfaren jägare ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Bloggers Inlägg: 2 142 Registrerade: 2005-10-07 Från: Gärsnäs/Skåne Medlemsnummer.: 424 |
Kanske det. Frågan är väl isåfall vad en så omfattande ombyggnad skulle kosta, stock och pipa. Budgetan krymter eftersom det inte blir någon försäljning av W70:n som rimligen bör ha ett visst bytesvärde. Svagheten med detta skulle vara det långa patronläget som stjäl plats. Kolv till Win är lätt att hitta. Säljer Cabels kolvar till sverige så kostar B & C från ca 150$, Staffans vapen säljer Ramline för 1500:-. Kapa en pipa samt kröna myningen kostar ca 750:-. Visst har en 30-06 längre låda men skillnaden är inte gigantisk. Är du så petig får du nog åka runt o mäta lådor för min Sauer 200 9,3 låda är lika lång som K9s korta Sakolåda (vi har mätt och han blev grymt besviken på att skillnaden inte fanns |
|
|
|
Jul 24 2010, 06:58
|
|
Kolv till Win är lätt att hitta. Säljer Cabels kolvar till sverige så kostar B & C från ca 150$, Staffans vapen säljer Ramline för 1500:-. Kapa en pipa samt kröna myningen kostar ca 750:-. Lockande tanke, som faller främst på grund av den långa väntetiden. De vapensmeder i "närheten" jag talat med säger att jag får räkna med att vänta upp emot 6-9 månader. |
|
|
|
Jul 24 2010, 09:05
|
|
Lockande tanke, som faller främst på grund av den långa väntetiden. De vapensmeder i "närheten" jag talat med säger att jag får räkna med att vänta upp emot 6-9 månader. Orkar du köra ner i Skåne så kan du ju kolla med Lalle här på forumet om han har tid. Han är duktig och ganska billig. |
|
|
|
Jul 24 2010, 15:33
|
|
Har idag fått korn på en LTR kolv med underbeslag, prisbilden är runt 12-1500 kr ev ännu lägre
hittar du en beg Rem 700 ADL/BDL så är det bara att byta runt och du har en rejält oöm pang. http://www.interjakt.com/begagnade-vapen/vapen/880 Se där, har vi hittat en, ev kan man pruta på priset. http://www.interjakt.com/begagnade-vapen/vapen/455 Där har du lite mer betydande förslag. /Christian -------------------- 10-06-07-87-48/10-08-17-89-43
|
|
|
Jul 24 2010, 16:01
|
|
![]() Erfaren jägare ![]() Grupp: Moderators Inlägg: 1 995 Registrerade: 2005-06-25 Medlemsnummer.: 226 |
Har idag fått korn på en LTR kolv med underbeslag, prisbilden är runt 12-1500 kr ev ännu lägre hittar du en beg Rem 700 ADL/BDL så är det bara att byta runt och du har en rejält oöm pang. http://www.interjakt.com/begagnade-vapen/vapen/880 Se där, har vi hittat en, ev kan man pruta på priset. http://www.interjakt.com/begagnade-vapen/vapen/455 Där har du lite mer betydande förslag. /Christian Om den inte går att "bli av med" någon annan väg tar jag den!!! MVH! /HerrBerg -------------------- Eftersök i 08-regionen: Kontakta mig helst INNAN det händer. Pålitlig bayrare och envis hundförare.
|
|
|
|
Jul 24 2010, 16:16
|
|
Har idag fått korn på en LTR kolv med underbeslag, prisbilden är runt 12-1500 kr ev ännu lägre hittar du en beg Rem 700 ADL/BDL så är det bara att byta runt och du har en rejält oöm pang. http://www.interjakt.com/begagnade-vapen/vapen/880 Se där, har vi hittat en, ev kan man pruta på priset. http://www.interjakt.com/begagnade-vapen/vapen/455 Där har du lite mer betydande förslag. /Christian Lysande! Jag har skickat intresseanmälan till Alvesta. Vet någon om de skickar vapen mellan interjaktbutikerna? Kolven du fått korn på, hur var när? |
|
|
|
Jul 24 2010, 16:53
|
|
H- du skall tala med Mr Mauser på forat här,
vi sammanstrålade i morse för lite planering och andra strategiska överläggningar, jag som är på väg att bli förkyld kom dock att skicka en kopp kaffe över planerna så de gick om intet. Nya planer kom således att ritas upp, nåja nog om detta OT:ande, tala med Mike så kommer ni förmodligen att komma överens. /Christian -------------------- 10-06-07-87-48/10-08-17-89-43
|
|
|
Jul 24 2010, 17:19
|
|
Låter spännande Christian, med planerna inte förkylningen. Nös du omkull koppen är det illavarslande.
PM:at MR M i ärendet. Förhoppnengsvis läser han det innan jag återvänder till småland från storstadsvistelsen. |
|
|
|
![]() ![]() |
1 Användare tittar på detta ämne (1 Gäster och 0 Anonyma användare)
0 Medlemmar:
|
Lo-Fi Version | Klockan är nu: 2010-09-03 - 19:42 |

Jul 23 2010, 10:27