Välkommen gäst ( Logga in | Register ) | Hjälp · Sök · Medlemmar

Reply to this topicStart new topic
> Så jävla besviken...
-
NS
post Jul 30 2010, 03:37
Inlägg #1

Erfaren jägare
Gruppikon

Grupp: Moderators
Registrerade: 2005-08-24
Medlemsnummer.: 348

Benskjuten galt inatt.. kaliber 338 o stillastående gris på åtel utan belysning, blod i löpan första 100m även rätt högt upp i vegitationen, lagt 4 timmar på att försöka få kontakt med grisen.

När jag jag kom dit så hade redan en jämte varit lös efter grisen, den kom tillbaka efter nån kvart utan något resultat eller tecken på att den varit i närheten av galten.

Hittade rörben, köttslamsor o benmärg.
Spårade i en 500 m o kopplade sen loss när vi kom ut i en sjö.
Hade iofs redan plurrat när vi gick över bäcken men jag hadé ingen lust att simma oxå..

Blackie spårade riktigt bra o tysst..
Men började tjoa när hon kom lös o fortsatte tjoandet i en 2-3 km o jag hängde efter.
Gick inte så fort o hon kom tillbaka flera gånger o kollade va jag gjorde angry.gif jävla sätt... normalt så brukar hon dra ett par hundra meter i löpan o komma åter o kolla in mig en gång sen försvinner hon tills hon fått upp grisen men inte inatt.
Sen blev det tvärstopp o hon kom inte vidare. va rätt backigt och en del gamla vindfäll där hon tappade löpan.

Klövtramp i rätt storlek o hundspår hittade jag när jag passerade en väg strax innan, så jag tor hon va rätt där.
Jag tog mig dit där hon tappat o vi snurrade o tog flera ringar men inte hjälpte det.

Tvärkört iallafall o jag förstår inte varför...

Släppte henne ingen direkt på åteln o hon tog då en annan löpa o tjoade iväg en bit men jag misstänker att de va inspåret från den ensamma grisen.

Nån som har en redig hund o sälja?
Är jävligt beviken på kräket jag har... dry.gif

--------------------
MvJh
Niklas

www.niklasaren.se
Go to the top of the page

+Quote Post
Starr
post Jul 30 2010, 05:37
Inlägg #2

Småviltsjägare
**

Grupp: Bloggers
Registrerade: 2008-12-03
Från: 8
Medlemsnummer.: 2 844

Surt...
Men hon kanske är lite rostig efter den långa eftersökstorkan. Inte dömma henne för hårt nu du vet ju att hon kan göra de hon ska och göra det bra.
På de igen bara nu i ljuset kanske det kommer fram en förklaring på vad som felade.

Hur länge hade Jämten varit efter, vet dem det?

Bra jobb iaf.

/Petter

+Quote Post
Musköt
post Jul 30 2010, 06:36
Inlägg #3

Erfaren jägare

Registrerade: 2005-01-14
Från: Stenkulla,Tolg,Växjö
Medlemsnummer.: 43

Jävligt jobbigt. sad.gif Vet för väl hur det känns. dry.gif

Hur högt i benet tror du träffen satt? Hur långt från skottplatsen hade ni senaste blodet?

--------------------
Dunklets Lina
Jaktdorens Funny

www.eftersoksjagare.se

+Quote Post
Ekebo
post Jul 30 2010, 06:37
Inlägg #4

Småviltsjägare
**

Registrerade: 2007-10-28
Från: mitt i sörmland
Medlemsnummer.: 1 711

Låter inte så roligt.
Aldrig lätt när någon annan hund varit där innan. Den grisen kan vara riktigt långt borta.
Har ni möjlighet att spåra nu under dagen med hund i lina och ha med en släpphund om ni kommer ikapp så kan det finnas en chans.
Om inte spåren regnat bort hos er? (här har regnat skapligt inatt).

Lycka till
/ekebo

+Quote Post
Skåningen
post Jul 30 2010, 07:46
Inlägg #5

Jägare

Registrerade: 2009-07-28
Från: Nordvästra Skåne. Vid havet.
Medlemsnummer.: 4 059

Tråkigt men man kan ju inte lyckas alltid.. en trebent gris kan ju gå hur lång som helst och är den "bara" benskjuten så lär den överleva. Du är nog inte den enda som misslyckas med en sådan gris kan jag tro. Min far sköt en gylta i våras som saknade vänster framben och jag hade en galt på bild som saknade höger bakben, men det såg väldigt välläkt ut och han var inte mager. Nu vil jag inte med detta mena att man skall ge fan i att försöka hitta grisen, men ibland kan det nog vara näst intill omöjligt med sådana träffar. Som skytt hade jag lidit helvetes kval kan jag säga.

+Quote Post
NS
post Jul 30 2010, 08:05
Inlägg #6

Erfaren jägare
Gruppikon

Hittade inget blod efter 80-100m, efter bäcken såg jag inget blod.
Men hittade ett blad där blodet satt 30cm över mark strax innan.
Det verkade ha droppat ner. Tyder ju på en hög träff. galten skulle va i 70 kilosklassen
Klövtrampet jag såg som längs bort va inga språngspår. Kollade inte så jättenoga mer än konstaterade att det va rätt
storlek.

Vet inte vad som händer idag, Tror Jacob ska göra ett försök.

Jag har jobbet framför mig o det ser ut o bli ordentlig övertid...
Festival i byn med 9000 extra kommuninnevånare några dar nu så det är full rulle med betoning på full....

Hm.. kan kanske sälja kräket till nån kina-resturang...

--------------------
MvJh
Niklas

www.niklasaren.se

+Quote Post
Musköt
post Jul 30 2010, 10:51
Inlägg #7

Erfaren jägare

Hittade inget blod efter 80-100m, efter bäcken såg jag inget blod.
Men hittade ett blad där blodet satt 30cm över mark strax innan.
Det verkade ha droppat ner. Tyder ju på en hög träff. galten skulle va i 70 kilosklassen
Klövtrampet jag såg som längs bort va inga språngspår. Kollade inte så jättenoga mer än konstaterade att det va rätt
storlek.

Kan ni ha missat någon vinkling?
De benträffar jag haft med träff högt upp har lämnat blodspår i flera timmar efteråt. Det har visserligen varit på snö, men hade en galt som lämnade tydliga blodspår 5 timmar efter träff i den övre benmuskeln.

--------------------
Dunklets Lina
Jaktdorens Funny

www.eftersoksjagare.se

+Quote Post
marcus g
post Jul 30 2010, 12:15
Inlägg #8

Grupp: Members
Registrerade: 2009-04-14
Från: sk värsjö
Medlemsnummer.: 3 698

Känns så jävla surt när man inte kan reda ut o hitta grisen!
Var på ett eftersök förra veckan där skottet tagit precis framför frambenet vid matstrupen, där var blod o lite köttslamsor på skottplatsen sen var där några få droppar på en sträck på 250m sen inte en droppe...mkt konstigt borde ha blöt mer tycker man! O den grisen var riktigt pigg när vi kom fram till ståndskallet!

Det e bara o ta nya tag!

Mvh

--------------------
jämthund
Wachtel/laika

www.eftersoksjagare.se

+Quote Post
NS
post Jul 30 2010, 12:50
Inlägg #9

Erfaren jägare
Gruppikon

QUOTE (Musköt @ Jul 30 2010, 11:51 ) *
Kan ni ha missat någon vinkling?
De benträffar jag haft med träff högt upp har lämnat blodspår i flera timmar efteråt. Det har visserligen varit på snö, men hade en galt som lämnade tydliga blodspår 5 timmar efter träff i den övre benmuskeln.

Som jag upplevde spårningen så gick det som på räls, fram tills jag kopplade loss.
Därefter hängde jag mest på o höll inte så noga koll på ev blod, kollade bara där de va mjukt så man ev kunde se klövtramp.
Hörde rådjuri ute vassen till höger om mig där jycken paserat nån minut innan så jag tog det för att hon höll sig till grisen.
Klövtramp o hundspår bekräftade ju att vi va på rätt löpa fram tills hon inte redde det längre.
Grisen ska varit ensam.

Jacob ska nog gå om idag när han kommer hem.

Möjligt att jämten släpptes på tidigt efter skott och då ev stött iväg grisen långt.

--------------------
MvJh
Niklas

www.niklasaren.se

+Quote Post
NS
post Jul 30 2010, 20:35
Inlägg #10

Erfaren jägare
Gruppikon

Det har gjorts försök idag oxå men ingen kontakt med galten.
Området från åteln o förbi där jag o kräket vände o ända ut till länsgränsen utan att få upp nått.. söktes igenom med löshund.

Tråkigt för oss o skytten men fruktansvärt tragiskt o plågsamt för galten om han nu överlever sad.gif

--------------------
MvJh
Niklas

www.niklasaren.se

+Quote Post
Kronis
post Jul 30 2010, 20:41
Inlägg #11

Ekorrjägare
*

Grupp: Ekorrjägare
Registrerade: 2009-06-01
Medlemsnummer.: 3 859

Tråkigt att höra att ni inte hittade galten, det känns ju som om du åtminstonde har gjort vad du kan göra för att hitta grisen och blackie brukar ju funka bra så du ska nog trots allt va nöjd.. trots ett nederlag.

Kronis.

--------------------
// Kronis
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Molly - Tax / Smålandstövare
Tezzy - Hanoveransk viltspårhund / Gråhund

- = IN BLASER WE TRUST = -

+Quote Post
NS
post Jul 30 2010, 21:21
Inlägg #12

Erfaren jägare
Gruppikon

Har j-vligt svårt för nederlag i denna "branchen".. dry.gif
Annars är jag ingen vinnarskalle överhuvudtaget..

Skytten som oxå äger jämten vill ha det till att hans hund inte alls va på det hållet Blackie gick.
Men han har bara snurrepejl så det kanske är svårare o säga exakt.

O ännu mindre förstår jag...

--------------------
MvJh
Niklas

www.niklasaren.se

+Quote Post
Musköt
post Jul 30 2010, 21:34
Inlägg #13

Erfaren jägare

Jag är likadan när det gäller eftersök. Kan gå och grubbla över det i veckor när jag har misslyckats. sad.gif

Hur långt efter skottet gick de på med jämten?
När var du på plats?
Var tror du träffen satt?

--------------------
Dunklets Lina
Jaktdorens Funny

www.eftersoksjagare.se

+Quote Post
NS
post Jul 30 2010, 22:00
Inlägg #14

Erfaren jägare
Gruppikon

QUOTE (Musköt @ Jul 30 2010, 22:34 ) *
Jag är likadan när det gäller eftersök. Kan gå och grubbla över det i veckor när jag har misslyckats. sad.gif

Hur långt efter skottet gick de på med jämten?
När var du på plats?
Var tror du träffen satt?

Tror jämten va där ganska omgående, gissningsvis inom en halvtimme, kanske snabbare, han bor 5 min från skottplats.
Han hade först ringt brorsonen jacob som inte kunde komma inatt. Jacob ringde mig.

Det tog mig nog ca 1,5-2 timmar innan jag va där.
Vilket bör ge Blackie ett spår som normalt är busenkelt att följa oavsett andra hundars inblandning.... o med sådana förutsättningar så drar hon ju vanligtvis..kilometervis i löpan... desutom en ensam gris.. inga andra som kan ställa till det...

En stor lång sjö stänger av åt ena hållet o motsatt håll ligger en by o det blir inte mer än ett par hundra meter öppen åker mellan sjön o byn på det hållet så det borde va "bäst" o fly åt det hållet min jycke tjoade..
Hörde som sagt rådjur som hoppade undan i vassen men de brydde hon sig inte om vilket gör mig övertygad om att det va gris hon jobbade på.

Solklart rörben som jag hittade 4-5m från skottplats, även benmärg o klarrött blod, smakade o luktade inget o 30 m till så va det en köttslamsa.
Eftersom blodet på ett ställe va en 30 cm från mark, typ strax under mitt knä så blir en kvalicerad gissning att kulan tagit strax under bröstbenet.
Nått ställe va det på nertryckta hallonbuskar där köttslamsorna va o det kan ju betyda att det är ut mellan frambenen.
Svårt o tro på en låg benträff ger blod så högt upp på ovansidan en upprättstående liten hallon buske men kanske ett ev slängande ben kan kasta upp blodet högre?

Åt det hållet jycken drog så ligger det en större o bredare å som inte går att ta sig över torrskodd, fast det stoppar ju ingen gris så sett. men det är en välanvänd rutt för grisarna när de jagas i området, eller så går de ut där ån skär vägen.

Sen är de i Kornoberg...

--------------------
MvJh
Niklas

www.niklasaren.se

+Quote Post
Musköt
post Jul 31 2010, 05:49
Inlägg #15

Erfaren jägare

Så då är det min gris nu... wink.gif

Köper inte teorin om att jämten skulle ha petat igång grisen. För då borde de hört något skall och hunden hade nog inte varit tillbaka så snabbt. Om det nu är nån hund att räkna med.

Orsaken till min teori om missad vinkel var väl Blackies beteende, med flera kontaktsökningar. För så kan Lina göra om hon kommer på spår av friska grisar på natten. Tycker även att det borde varit blod längre, även om det blir en annan sak på barmark.
Men allt annat pekar ju på att hon hade rätt spår så jag är nog ute och seglar som vanligt. sad.gif

--------------------
Dunklets Lina
Jaktdorens Funny

www.eftersoksjagare.se

+Quote Post
NS
post Jul 31 2010, 06:19
Inlägg #16

Erfaren jägare
Gruppikon

QUOTE (Musköt @ Jul 31 2010, 06:49 ) *
Så då är det min gris nu... wink.gif

Köper inte teorin om att jämten skulle ha petat igång grisen. För då borde de hört något skall och hunden hade nog inte varit tillbaka så snabbt. Om det nu är nån hund att räkna med.

Orsaken till min teori om missad vinkel var väl Blackies beteende, med flera kontaktsökningar. För så kan Lina göra om hon kommer på spår av friska grisar på natten. Tycker även att det borde varit blod längre, även om det blir en annan sak på barmark.
Men allt annat pekar ju på att hon hade rätt spår så jag är nog ute och seglar som vanligt. sad.gif

Vet inte så noga ang jämten.. ägaren/skytten ringer alltid jacob som fått leta upp hans grisar som lämnat skottplats trots att han själv har jämten. varför kan man ju fundera på...
Ger mig lite misstankar om att den kanske inte alltid.. fungerar..

Givetvis fullt möjligt att Blackie missat nån vinkel o tagit fel gris/grisar hon betedde sig iallafall inte som hon brukar...
Eller har hon av någon oförstålig anledning börjat fega ur i mörker...
Hade cycklat en runda med henne på eftermiddagen men nog faen ska hon klara jaga ändå..
Hon körde ju första grisen förra året i 1,5 mil utan minsta kondisträning på hela den sommarn...
Nu har jag iallafall cycklat en del med henne sista veckorna..

Fan va jag hatar sånt här när man inte kan hitta någon vettig förklaring... o man tappar en del av förtroendet för kräket...

En benskjuten gris ska man få tag på så enkelt är det... om man har en bra hund... sad.gif

Jacob släpper karelartiken i området o går igenom det i morgon oxå.

--------------------
MvJh
Niklas

www.niklasaren.se

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Användare tittar på detta ämne (1 Gäster och 0 Anonyma användare)
0 Medlemmar:

RSS Lo-Fi Version Klockan är nu: 2010-09-03 - 19:26

RocketTheme Joomla Templates