Välkommen gäst ( Logga in | Register ) | Hjälp · Sök · Medlemmar

35 Sidor V   1 2 3 > »   
Reply to this topicStart new topic
> locka räv
-
dbtrapper
post Aug 9 2007, 22:02
Inlägg #1

Erfaren jägare

Grupp: Bloggers
Registrerade: 2005-04-15
Från: Piteå, Northern Territory
Medlemsnummer.: 166

Köpte en predatorpipa idag. Såååå vad är bäst? predatorpipa (harskrik) eller muspips pipa?

I harskrikspipan hur ska man göra? långa eller korta blås? Högt eller lågt?
Ofta?
Ljus eller mörkt?

--------------------
--------------------------------------
Pump. För de riktigt inbitna
Grundare av HBT klubben (Hylla blånerat och trä) :-D

Mina jaktbilder
http://www.pixbox.se/usr_show_id144101_page0_order1.html

Go to the top of the page

+Quote Post
Dahla
post Aug 9 2007, 22:04
Inlägg #2

Jägare

Registrerade: 2006-08-21
Från: Norrköping
Medlemsnummer.: 1 052

Här är en liten länk som kanske kan vara till någon hjälp :)

http://www.stabilotherm.se/ravinstruktion2.html

--------------------
I reject your reality and substitute my own!

+Quote Post
ThomasMamre
post Aug 10 2007, 08:20
Inlägg #3

Storviltsjägare

Registrerade: 2006-12-13
Från: Månkarbo/Tierp
Medlemsnummer.: 1 257

svårt att förklara med text!.. skickar dej ett pm!.. så kan du ringa mej om du vill!... så kan ja spela en trudelutt för dej!... de lilla ja lärt mej iaf!...

Mvh....

--------------------

+Quote Post
Oskke
post Aug 20 2007, 20:27
Inlägg #4

Småviltsjägare
**

Registrerade: 2007-07-08
Från: Norrland
Medlemsnummer.: 1 515

Har i kväll sett Lockjakt på räv (en film av Mikael Tham) med Ulf.L & P-A Åhlen och vilken RUSKIGT bra jaktfilm det är!! Det är ett absolut måste att se denna film i fall man vill lära sig något nytt eller få tips på en mycket spännande och utmanade jaktform! Har pratat med P-A senast idag och en uppföljare till denna film är redan på gång, de var just nu i upplands trakterna och spelade in några riktigt "tok bra" sekvenser med rävlock, räv i pass och sex rävar skjutna...längtar redan till film nr två av dessa herrar. Mvh Oskar

--------------------
Bättre med en kråka i skogen än en skata i sängen..

+Quote Post
Gäst_Telgetok_*
post Aug 20 2007, 20:32
Inlägg #5

Guests

Har beställt den via internet för ett par dagar sen,väntar och tittar i brevlådan...

Har sedemera hört att man blir idiotförklarad av resten av familjen då man tränar "pip" framför dvd.n...

he he..... ;D

+Quote Post
Dard
post Aug 21 2007, 10:13
Inlägg #6

Småviltsjägare
**

Registrerade: 2005-07-22
Från: Stockholm
Medlemsnummer.: 284

Den måste jag bara ha.... Har lockat en del sedan i vintras men inte lyckats mer än att få in två rävar utan att lyckas få dem.
mvh
Dard

--------------------
Ruger m77 mkII .30-06, soon to be 416 Ruger.
Blaser R93 Professional 9.3*62, Swarovski Z6i 1.7-10*42
Blaser R93 Professional .25-06, Zeiss Varipoint 3-12*56
Benelli M2 ComforTech 12/76
Krico, .22 wmr, Tasco 3-9x50

+Quote Post
Dahla
post Aug 22 2007, 14:14
Inlägg #7

Jägare

Nu i dagarna pratas det ju ganska mycket om det här med att locka räv i och med en viss film med tillhörande pipa och nyss påbörjad rävjakt... Vad jag har funderat lite på är ju om det även kommer fram lo, varg och kanske björn där dessa djur finns ifall man lockar med en pipa som föreställer harens ångestläte... Vad tror eller vet ni... har ni hört talas om någon som fått någe större rovdur inpå sig när dom lockat med harskrik?

--------------------

+Quote Post
ThomasMamre
post Aug 22 2007, 16:02
Inlägg #8

Storviltsjägare

har hört att du kan imitera större bytes djur me denna pipa!.. och att de ska gå att locka björn!... Lo?? vet ja inte!... men varför skulle de inte gå!.. men dom är juh betydligt försiktigare är räven!..

MVh

--------------------

+Quote Post
Oskke
post Aug 22 2007, 20:01
Inlägg #9

Småviltsjägare
**

Har varken hört eller tror själv på att de större rovdjuren kommer på harskrik, men man kan ju aldrig vara säker. ;) Räven kommer ju för att själa bytet (haren) från ett annat rovdjur, det känns inte som att en björn t.ex skulle springa låt oss säga 3 km för att själa en hare...men det är bara vad jag tror. ??? Däremot så sa    P-A Åhlen att grävlingar var ganska eller helt ointresserad av harskriket :o. Endast några få grimbarts har visat sig på totalt flera hundra lockpass....

Ska omg skaffa mig en pipa och ge mig ut för att försöka "lura" nån rödpäls, de är ett av mina mål denna säsong : Skjuta en räv på harskrikslock!! 8) ;D        //Oskar

--------------------

+Quote Post
Seger
post Aug 22 2007, 23:06
Inlägg #10

Erfaren jägare
Gruppikon

Grupp: Global Moderators
Registrerade: 2004-12-21
Från: Norrbotten
Medlemsnummer.: 3

Köpte också filmen Lockjakt på räv av Mikael Tham idag och samtidigt den lockpipa som P-A Åhlen och Ulf Lindroht tagit fram.
Mycket bra film med massor av värdefulla tips och härliga jaktsekvenser.
Har suttit framför datorn och försökt få till det rätta ljuden med pipan, svårt men det blir bättre och bättre :)

Frugans förhållande mot mig blir däremot sämmre och sämmre, hon suckar djupt och bara skakar på huvudet och pratar om en idiot, jag fattar inte vem det kan vara ??? ;D

--------------------
Eliten bland fågelhundarna heter VORSTEH

+Quote Post
Gäst_Telgetok_*
post Aug 22 2007, 23:12
Inlägg #11

Guests

Köpte också filmen Lockjakt på räv av Mikael Tham idag och samtidigt den lockpipa som P-A Åhlen och Ulf Lindroht tagit fram.
Mycket bra film med massor av värdefulla tips och härliga jaktsekvenser.
Har suttit framför datorn och försökt få till det rätta ljuden med pipan, svårt men det blir bättre och bättre :)

Frugans förhållande mot mig blir däremot sämmre och sämmre, hon suckar djupt och bara skakar på huvudet och pratar om en idiot, jag fattar inte vem det kan vara ??? ;D

Vet..... Har dock reagerat på vissa saker i filmen,dom inbjuder till skott på ej jägarmässiga håll !!

Nån som tänkt på detta ??
Antar att dom förutsatt att man redan gått i en "sniperkurs"

+Quote Post
Gäst_Telgetok_*
post Aug 22 2007, 23:15
Inlägg #12

Guests

Fortsätter här..filmen är helt OK..men att säja att man skjuter rävar i skallen på över 100 meter är ej lysande reklam, i alla fall inte om man vill vända sej till den stora massan som är nöjda med 2 skott i snusdosan på 80 meter !!!

Vet ej exakt om dom sa det exakta avståndet,men att dom sköt i skallen sa dom i alla fall !!!

Att vi sedan fick se skott på mycket långa håll på rävar vars måltavla ej är större än typ "dosan" ses som helt naturligt... Där brast filmen som för övrigt var mycket intressant 8)

Mina åsikter om "långhålls skytte kan med fördel läsas på andra trådar..kommer inte börja tjata om det igen.

+Quote Post
ThomasMamre
post Aug 23 2007, 07:01
Inlägg #13

Storviltsjägare

Fortsätter här..filmen är helt OK..men att säja att man skjuter rävar i skallen på över 100 meter är ej lysande reklam, i alla fall inte om man vill vända sej till den stora massan som är nöjda med 2 skott i snusdosan på 80 meter !!!

Vet ej exakt om dom sa det exakta avståndet,men att dom sköt i skallen sa dom i alla fall !!!

Att vi sedan fick se skott på mycket långa håll på rävar vars måltavla ej är större än typ "dosan" ses som helt naturligt... Där brast filmen som för övrigt var mycket intressant 8)

Mina åsikter om "långhålls skytte kan med fördel läsas på andra trådar..kommer inte börja tjata om det igen.

Håller me dej där Telge!.. vissa skott är väll lite väl mycket!.... men dom är väldigt tydliga osså på att berätta även dom korta skotten!.. samt temp vind mm mm!....

Mvh

--------------------

+Quote Post
Dahla
post Aug 23 2007, 07:13
Inlägg #14

Jägare

OT:
Man kan tycka vad man vill om skott på långa håll och liknande saker... det är väl ungefär samma sak som om jag skulle sätta mig i min bil och köra så fort jag bara kan efter att ha kollat på banracing på tv... idioti kommer alltid att finnas.

Lägger man ner tid och pengar på både riggen och praktisk övnig så ökar givetvis chansen att kunna ta en räv på längre avstånd precis som det ökar chanserna för en formel 1 förare att framföra just sin bil snabbas på tävlingsbanan.

Övning ger färdighet helt enkelt, fattar man inte det kommer man att misslyckas mer än dom som lägger timmar av tid på övning.

Hur har det gått för dig dptrapper?

--------------------

+Quote Post
Ellie
post Aug 23 2007, 07:13
Inlägg #15

Småviltsjägare
**

Registrerade: 2006-09-22
Medlemsnummer.: 1 122

Jag har haft en träpipa med harskrik och muspip ett par år. Det är inte så lätt att få till harskriket.
I början när jag blåste i skogen så väntade man sig en polispatrull, som grannarna har ringt efter i tron att ett mord håller på att begås............visst, det stämmer ju egentligen. Fast mordet kommer att ske när räven har fått nys på den skadade haren och smyger fram...........

Jaktkompisen, som kan allt ? om detta, påstår att muspipet funkar bättre på vintern.

+Quote Post
ThomasMamre
post Aug 23 2007, 08:34
Inlägg #16

Storviltsjägare

Jaktkompisen, som kan allt ? om detta, påstår att muspipet funkar bättre på vintern.

Stämmer bra de!. de blir lättare å lättare juh längre in på vintern vi kommer!... jan-mars!.. som bäst!... framförallt i mot slutet av räv jaktstiden!..

Mvh

--------------------

+Quote Post
Oskke
post Aug 23 2007, 16:50
Inlägg #17

Småviltsjägare
**

Visst kan de tyckas att skott på små träffområden på långa håll inte är speciellt jägarmässiga, men man kan inte ta i från dem att de inte hade skadeskjutit EN enda räv under den period de hade spelat in filmen  :o. Vad beror de det på? Jo dels så är de troligtvis duktiga skyttar med bra utrustning sen så måste man räkna med att många skott på räv som kommer på harskrikslock blir ganska långa eftersom räven/rävarna kommer att känna lukten av dig förr eller senare eftersom du sitter med vinden i ryggen, ibland så får de vind av díg på ett par hundra meter och ibland på bara på några få tio tals meter. Så skottet måste komma så fort som man känner sig säker på en bra träff och där är vi alla olika, vissa vill ha in räven under 100 meter innan man vill skjuta medans andra känner sig säkra på 180 meter, de är upp till den enskilde individen att avgöra...

Ps Vill inte hålla någon om ryggen, utan det jag skriver står jag för!

Mvh Oskar 

--------------------

+Quote Post
Gäst_Telgetok_*
post Aug 23 2007, 20:55
Inlägg #18

Guests

Visst kan de tyckas att skott på små träffområden på långa håll inte är speciellt jägarmässiga, men man kan inte ta i från dem att de inte hade skadeskjutit EN enda räv under den period de hade spelat in filmen  :o. Vad beror de det på? Jo dels så är de troligtvis duktiga skyttar med bra utrustning sen så måste man räkna med att många skott på räv som kommer på harskrikslock blir ganska långa eftersom räven/rävarna kommer att känna lukten av dig förr eller senare eftersom du sitter med vinden i ryggen, ibland så får de vind av díg på ett par hundra meter och ibland på bara på några få tio tals meter. Så skottet måste komma så fort som man känner sig säker på en bra träff och där är vi alla olika, vissa vill ha in räven under 100 meter innan man vill skjuta medans andra känner sig säkra på 180 meter, de är upp till den enskilde individen att avgöra...

Ps Vill inte hålla någon om ryggen, utan det jag skriver står jag för!

Mvh Oskar 

Tja..kommer inte tjata och blöta detta..men hur vet du att dom inte skadesköt nånting ??? Var du med på inspelningen ???

Eller satt du ensam vid klippbordet ??

+Quote Post
Dard
post Aug 24 2007, 14:28
Inlägg #19

Småviltsjägare
**

Hej,
Fick mitt paket igår. Mycket bra film. Om jag inte missminner mig sa de att man ska skjuta enligt sin egen förmåga, vilket gäller all jakt.. Sedan påstod de som sagt att de inte skadeskjutit någon räv under filmningen vilket man får ta för vad det är. Det poängterades också att om olyckan är framme ska man ha tillgång till eftersökt ekipage samt grythund så jag tycker att det var bra!!
Andra filmen är under inspelning och de har fått många nu i Augusti enligt en kompis som var och jagade med PA i onsdags.
mvh
Dard

--------------------

+Quote Post
dbtrapper
post Aug 24 2007, 14:44
Inlägg #20

Erfaren jägare

Inte lockar nå mer, e bara rådjur som hägrar nu  :)

ska gå en kurs framöver, e ansvarig för en viltvårdsgrupp inom VVo så jag tänket orda en kurs

--------------------

Mina jaktbilder

+Quote Post
Dard
post Aug 24 2007, 14:50
Inlägg #21

Småviltsjägare
**

Glömde svara på frågan angående lo. I de filmer från USA jag har hemma så lockar de in lo med samma harskrik och det nämns som en av anledningarna varför räven är så försiktig när den kommer in på locket, det kan ju vara ett lo som tagit räven.....
Det nämns också under reklamsnutten för PA's och Ulf's lockpipa att den ska man kunna härma ett hjortvilt och på så vis kunna locka in Björnen...... Någon som har björn i närheten får väl pröva.??
mvh
Dard

--------------------

+Quote Post
Alfons
post Aug 24 2007, 16:37
Inlägg #22

Småviltsjägare
**

Registrerade: 2006-03-21
Från: Strängnäs
Medlemsnummer.: 828

Ulf Lindroht menar att det ska vara lätt att locka in rödlo (den som finns i usa). Såg en film Ulf hade där dom lockade prärievarg med stor framgång.

+Quote Post
Kongratul
post Sep 6 2007, 13:17
Inlägg #23

Jägare

Registrerade: 2006-11-09
Från: Lappland
Medlemsnummer.: 1 184

Nu har även jag beställt Thams lockpaket, ska bli kul att testa  :)

Mvh

--------------------
Tikka T3 Varmint s/s 22 Wotkyns Original Swift
Carl Gustaf 3000 6,5x55 Swedish Mauser
Sako FinnFire Varmint 22lr
Husqvarna 640 8x57 JS
Benelli Comfort 12/76
Benelli M2 12/76 - på ingående

+Quote Post
vakjägaren.
post Sep 6 2007, 13:41
Inlägg #24

Erfaren jägare

Registrerade: 2007-08-03
Från: Närke
Medlemsnummer.: 1 561

[quote author=Dard link=topic=8508.msg119971#msg119971 date=1187962139]

Andra filmen är under inspelning och de har fått många nu i Augusti 

Menar du att de lockar med harskrik i augusti eller muspip. Skulle va intresant att veta om harskrik funkar nu på hösten. Har inte hunnit testa mina pipor än, får se till helgen.

+Quote Post
ThomasMamre
post Sep 6 2007, 14:37
Inlägg #25

Storviltsjägare

;D fler å fler verkar köpa lock pipor!.. trevligt!.. tror denna tråd kan bli mycket intresant framöver!... lycka till alla som börjat!..

MVh ThomasMamre!..

--------------------

+Quote Post
Flex
post Sep 6 2007, 15:47
Inlägg #26

Erfaren jägare

Registrerade: 2006-05-25
Medlemsnummer.: 906

Ja det är bara o blåsa på grabbar locka räv är NR1 ;D

Mvh.

--------------------
Remington SPS Varmint 308w
Zeiss 6-24x56
Marlin VSF 17 HMR
Bushnell Elite 3200 5-15x50

Räv 4 st Grävling 0 Krut 0

www.gamecall.se
www.redfoxhunting.se

+Quote Post
Foffe
post Sep 7 2007, 13:50
Inlägg #27

Storviltsjägare

Registrerade: 2005-09-18
Från: Kusmark,Västerbotten
Medlemsnummer.: 386

Har själv nyligen införskaffat en lockpipa, försöker att öva men det blir inte riktigt bra just nu. Men ska testa när jag får tillgång till Jaktmarken i Kusmark i vinter. Ska ev testa när jag fat upp över med Svärfarsan igen.

--------------------
Jakt är inte en hobby det är en livsstil

http://peterjaktofiskeblogg.bloggsida.se/

+Quote Post
ThomasMamre
post Sep 7 2007, 14:48
Inlägg #28

Storviltsjägare

Har själv nyligen införskaffat en lockpipa, försöker att öva men det blir inte riktigt bra just nu. Men ska testa när jag får tillgång till Jaktmarken i Kusmark i vinter. Ska ev testa när jag fat upp över med Svärfarsan igen.

;D bra de Foffe!... bare öve på!... behöver du hjälp ställer ja gärna upp!....  :D

Mvh

--------------------

+Quote Post
dbtrapper
post Sep 7 2007, 22:35
Inlägg #29

Erfaren jägare

Fan åste öva ja me  :-

--------------------

Mina jaktbilder

+Quote Post
P-A
post Sep 8 2007, 22:34
Inlägg #30

Grupp: Members
Registrerade: 2007-09-08
Medlemsnummer.: 1 624

Hej,

som helt internetblind så har jag totalt missat detta forum (fick tips om det idag) och därmed denna tråd. Jag var tacksam nog för filmreklamen på robsoft så detta var en possitiv överaskning . Hursomhelst så är det riktigt roligt att så många av er verkar uppskatta vår film.

Vill bara kommentera Telgetok: I filmen uppmanar vi ingen till skallskott på över 100m ??? I filmen skjuter Ulf en räv i huvudet på 30 meters håll och jag en på 60 meters håll. Bägge dessa rävar skjuter vi när vi sitter med benstöd. När det gäller skott på långa håll så är vi är tydliga på punkten att man skall skjuta efter sin egen förmåga och inget annat. Vi sköt mer än trettio rävar på mindre än en månad och ingen blev det minsta kantskjuten. Om du väljer att tro på det eller ej är helt upp till dig.

Hälsningar / P-A Åhlén

--------------------
Smultronhöjden, lockjaktstillbehör på www.blocket.se

+Quote Post

35 Sidor V   1 2 3 > » 
Reply to this topicStart new topic
1 Användare tittar på detta ämne (1 Gäster och 0 Anonyma användare)
0 Medlemmar:

RSS Lo-Fi Version Klockan är nu: 2010-09-03 - 19:20

RocketTheme Joomla Templates